Fra slutten av 1970-tallet og begynnelsen av 80-tallet kommer en ny type film på lerretet. Fra Berlins undergrunn og kunstneriske miljøer i andre europeiske storbyer, kommer helt andre typer filmer fram til vanlig kinogjengere. Filmene fra tidlig på 80-tallet er noe helt annet enn de store kommersielle prosjektene fra den amerikanske filmindustrien.
Fra kommersielle Hollywood til europeiske kunstfilmer
Filmene fra Hollywood baserte seg ofte på å ha en verdensberømt skuespiller i hovedrollen som kom til å dra inntektene fra filmen betydelig opp. Filmene var også preget av den kalde krigen og var dermed ofte ganske romantiske, og hyllet den vestlige kulturen og da spesielt amerikanske helter. Filmene som skulle bli kjent framover hadde ikke noen av disse egenskapene eller motivasjonene.
Politiske forandringer og anti-autoritære bevegelser i film
Det var en tid med mye forandring, og slutten på den kalde krigen kunne anes i horisonten. I Sovjet foregikk en ny politikk med mye oppmykning av strenge og autoritære regler, og selv der blomstret kunsten. Kanskje fikk filmskapere i Europa og USA en idé om at verden ikke var like svart-hvitt som man ble fortalt. De store protestene mot Vietnamkrigen tilførte en sterk anti-autoritær vind i vestlig kunst. Mange ville ikke lenger bare se filmer hvor amerikanske soldater var helter.