I 1929 kom teknologien som gjorde det mulig for filmer å ta opp lyd. Lyden ble enten tatt opp underveis eller lagd separat fra filmingen, og senere lagt på bildene. Hitchcock var en de første og største filmskaperne som hev seg på den nye teknologien med en gang den ble tilgjengelig.
Hitchocks første thriller med lyd
Den første filmen Alfred Hitchcock lagde etter at lyden kom til filmbransjen het «Blackmail». Kun av å lese tittelen skjønner vi at filmen er et typisk verk av regissøren, og kom bare to år etter lanseringen av hans første store hit, «The Lodger: A Story of the London Fog». Det tok sju år før han ble ferdig med sin fjerde film, som fikk tittelen «The 39 Steps». Det tok derimot bare tre år fra denne til hans neste store film, som i dag står igjen som en av hans best kjente. Skuespillerne bak de to hovedrollene ble for alvor kjent gjennom denne filmen, «The Lady Vanishes», og er enda en film som handler om personer på rømmen fra kriminelle og detektiver.
Fra London til Hollywood
Vi vet ikke om det var andre verdenskrig eller større muligheter som drev Alfred Hitchcock vekk fra Europa og over Atlanteren til USA. Selv om London led store tap under nazistenes bombing er det ikke utenkelig at Hithcock uansett ville flyttet til Hollywood i 1940. Her befant de største navnene i filmbransjen seg, og karrièren hans fikk et stort hopp etter denne flyttingen. Filmene han lagde i London mellom 1925 og 1938 var thrillere med mye spenning og insinuasjoner. Den første filmen han lagde i Hollywood var preget av de samme virkemidlene og verktøyene i historiefortelling, filming og skuespill. En forandring man legger merke til i hans første film fra Hollywood, er det psykologiske aspektet som kom i tillegg.
Den psykologiske thrilleren
Thrilleren ved navn «Rebecca» inneholder mange underliggende temaer. Replikker, skuespillet og lekenheten i bruken av lys og skygger holder seerne på pinebenken. Vi vet at det er noe underliggende som foregår og holdes usagt gjennom størstedelen av filmen, men vi klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Her har Hitchcock klart å skape en ekte psykologisk thriller, og selv sammenlignet med alle filmer innenfor den samme sjangeren som har blitt skapt etter denne, står den igjen som et mesterverk. Med denne filmen i svart-hvitt vant han sin første Oscarstatuett fra The Academy Award for beste regissør, og filmen vant i klassen beste film. Den senere kjente skuespilleren Joan Fontaine spilte den unge konen Rebecca, som ble gift med en enkemann med en mørk hemmelighet. Laurence Olivier spilte enkemannen som tok med den nye unge kona si til sitt store gods, før det raskt blir kjent at noen ikke ønsker henne der.