Chaozproductions.com

Technicolor

Hitchcock var en veldig produktiv regissør og manusforfatter, og perioden i Hollywood inneholdt stadige lanseringer av filmer som sjelden gikk over fem år mellom hver lansering. Etter den store suksessen med «Rebecca» fortsatte den engelske regissøren å jobbe med skuespiller Joan Fontaine. Fontaine fikk en av hovedrollene i hans påfølgende film ved navn «Suspicion». Her får seerne et av de første glimt av det store talentet Cary Grant.

Ingrid Bergman

Etter filmen «Suspicion» og «Shadow of a Doubt» oppdaget Alfred Hitchcock den svenske skuespilleren Ingrid Bergman. Hun var allerede kjent fra flere tyske kunstfilmer, og som kone til den store kjente svenske regissøren Ingmar Bergman. I filmen «Notorious» gjør regissøren et lite opprør mot det han mente var trangsynthet fra filmbransjens amerikanske organisasjon. Det var på den tiden et forbud mot å vise kyssing som varte i mer enn tre sekunder. Filmen inneholder en kyssescene som varer i hele tre minutter.

Fargen kommer på skjerm

I 1948 kom fargeteknikken technicolor. I dag kjenner vi den godt fra blant annet filmene til den italienske regissøren Sergio Leone. Denne fargeteknikken skaper veldig sterke farger med mindre nyanser enn fargene vi i dag ser på skjerm. Fargene i dagens filmer er veldig realistiske, og viser alle nyanser vi ser rundt oss i virkeligheten. Technicolor er derimot ganske grelt i sammenligning, og overdriver styrken i fargene i naturen og ellers i virkeligheten. Her ser vi ikke mange nyanser mellom de sentrale fargene grønt, gult, rødt og blått.

Kontrast, lys og skygge

Hitchcock benyttet seg godt av den nye teknikken for å få farge i filmene sine. Mens andre regissører lagde filmer med sterke farger, som eksempelvis Sergio Leone som er nevnt i avsnittet over, klarte Alfred Hitchcock og holde på sine mørke og mystiske estetikk også etter inntoget av de sterke fargene. Kanskje skyldes noe av dette at hans filmer ellers hadde en mørk tone over seg. Scenene i alle hans filmer bærer preg av å være i et mørkt univers, noe han har blitt verdensberømt for.

Scener som foregår ute i gater og inne i hus i skumringslys med store skygger og kontraster, ble en særegen estetikk. I filmen «Rear Window» benytter Hitchcock seg av technicolor, men fargene er ikke for sterke og de forandrer ikke regissørens ellers mørke og mystiske uttrykk. I filmen ser vi Grace Kelly i sine vante store og elegante kjoler, med vakre farger i en ellers mørk thriller.

Legg att eit svar

Your e-mail will not be published. All required Fields are marked